motoryzacja

Hobbystyczna naprawa aut – czy to bezpieczne??

Rodacy mają nadzwyczajne upodobanie do robienia wszystkiego po swojemu, innymi słowy zmysł do kombinowania różnego rodzaju – na zasadzie stwierdzenia – Polak potrafi. W dyscyplinie motoryzacyjnej ta smykałka także ujawnia się na każdym kroku. Mamy upodobania do przerabiania swoich samochodów, usprawniania ich bez udziału licencjonowanych ekspertów tym zakresie. Pierwszy z brzegu przykład to montaż na własną rękę lamp ksenonowych. Taki komplet nowomodnego oświetlenia tego typu w upoważnionym punkcie sprzedaży, razem z montażem jest wydatkiem co najmniej paru tysięcy złotych. By wobec tego zaoszczędzić, wielu naszych rodaków pozyskuje na bazarach oświetlenie tego typu, rzekomo oryginalne, wydając blisko 300 do 400 zł. Takie lampy, zrobione po swojemu nie zawsze spełnią swoje funkcje, a w pewnych sytuacjach wprost może narobić szkody w czasie jazdy, kiedy razimy kierujących nadjeżdżających z naprzeciwka. Kolejna sprawa to kontrola drogowa, kiedy tak właściwie dociekliwy policjant, po ujawnieniu, jakie mamy lampy ksenonowe, ma prawo zatrzymać nam dowód rejestracyjny pojazdu. Oczywiście do tego w zestawie dostajemy mandat pozytyw punkty karne – nie zawsze należałoby, w związku z tym kombinować w takich sprawach.

Filtry DPF i katalizatory

Powróćmy jednakże do znacznie bardziej poważnych kłopotów – filtry DPF i katalizatory. Wielu Polaków próbuje usuwać katalizatory we własnym zakresie – co jest oczywiście nielegalne. Wiele aut pokazuje, że zamiast usuwać, dużo lepiej jest wyczyścić katalizator oraz DPF. Przedstawiają to specjaliści, jakich wolno odnaleźć na witrynie internetowej czyszczenie katalizatora. W pewnych momentach w razie awarii wystarczy czyszczenie DPF (obecnie niektóre lokalne profesjonalne serwisy oferują skuteczne czyszczenie filtrów DPF metodą wodną, przepłukując filtr wodą z dodatkiem środków chemicznych pod dużym ciśnieniem – taka technologia jest o wiele skuteczniejsza, aniżeli tradycyjne wypalanie filtra) a czasami jego wymiana. Tu jednakże uwaga – nowoczesne auta są naszpikowane komputerami oraz domorosłe czyszczenie filtra może owocować jeszcze większymi kłopotami – radzimy udać się z tym do profesjonalistów. Warto także dodać, że usuwanie katalizatorów oraz filtrów DPF jest w Polsce zabronione.

Często zdarza się, że posiadany pojazd nie spełnia wszystkich oczekiwań własnego właściciela. Jeśli zakup nowego samochodu nie wchodzi w grę, solidnym pomysłem jest poddanie własnego pojazdu tuningowi. Pojęcie to pochodzi z języka angielskiego oraz ma znaczyć dopasowywanie bądź też regulację. W praktyce tuning wykorzystuje się, aby polepszyć osiągi samochodu. To właśnie dzięki jego zastosowaniu auto ma osiągać większe prędkości i obroty silnika. Może posiadać także poprawniejsze przyspieszenie. Ostatnimi czasy coraz częściej przez tuning rozumie się dekorowanie wozu od zewnątrz. Odmiana ta nazywana bywa również tuningiem optycznym. Nie wszyscy niemniej jednak uznają tą formę za tuning. Skoncentrujmy się jednak na tuningu mechanicznym. Weźmy dla przykładu oczyszczania katalizatora oraz naprawa filtra FAP. Jest to forma tuningu, która:

•​Poprawi kulturę pracy napędu

•​Poprawi osiągi wozu

•​Zmniejszy zużycie paliwa

Jak dostrzega się, tuning mechaniczny nie musi łączyć się jedynie z chipami i zwiększaniem ilości koni mechanicznych – niekiedy proste zajęcie się katalizatorem i filtrem cząstek stałych pozwala na znaczącą poprawę dla auta.

Być może zainteresuje Cię także naprawa filtra cząstek stałych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *